Basisonderwijs
Basisonderwijs

Basisonderwijs

Ik geef zowel aan leerlingen als aan leraren les over de plastic soep en in het verlengde daarvan over duurzaamheid. Kinderen in het basisonderwijs “smullen” van een lesje plastic soep. Vele willen daarna ook direct aan de slag: opruimen, oplossingen verzinnen etc. Maar ook de docenten hebben het vaak naar hun zin: zij zien de betrokkenheid van de leerlingen bij de schade die plastic soep veroorzaakt in de natuur. Daarom geef ik ook les aan docenten van het basisonderwijs: natuur, vervuiling en kleine oplossingen verzinnen vinden kinderen enorm interessant en stimuleert ze tot (creatief) denken en samenwerken. Duurzame onderwerpen kunnen leerlingen helpen met diverse vaardigheden: lezen, rekenen, taalbegrip etc. Het gaat namelijk om het aanpassen van het onderwerp in de les en niet per se de methode. Kinderen lezen bijvoorbeeld liever over konijnen dan over het nieuws… Ik stel ze soms de vraag: stel je ruimt iedere dag 1 stukje zwerfafval op, hoeveel ruimen jullie dan op als de hele klas dat het hele jaar doet? Dit leert ze te rekenen met grote getallen en geeft ze een gevoel van empowerment (omdat ze dan zien dat ze heel makkelijk duizenden stukjes kunnen opruimen en dus duizenden dieren kunnen redden!)

De lessen die ik verzorg voor leraren gaan vooral over hoe je duurzame educatie aan je lessen kan toevoegen, zonder dat dat bijzonder veel tijd kost. De duurzame educatie bevat veel methodes die al gebruikt worden door (en vereist zijn voor) leraren en het gaat in dit geval dus om het verschuiven van je focus richting duurzaamheid.
Daarnaast kan ik de docenten helpen bij het vinden van onderwerpen: duurzaamheid beslaat bijna alle aspecten van het leven, maar welke kan je nu gebruiken om je leerlingen te inspireren?

Waarom aandacht besteden aan duurzame ontwikkeling in onderwijs? 
– Deze vorm van onderwijs leidt tot interessant, contextrijk en actueel onderwijs.
– Het stimuleert oplossingsgericht en inclusief denken.
– Het ontwikkelt waardebesef en oordeelsvermogen van leerlingen.
– Onderwijs over duurzame ontwikkeling draagt bij aan een duurzame samenleving.
Bron “Lesgeven over duurzame ontwikkeling” Martin de Wolf


Wilt u meer informatie over een gastles of heeft u interesse in het verduurzamen van het curriculum? Vul dan even onderstaand formulier in en ik neem zsm contact met u op. Of bel me gewoon even op: +31624888260
Onder het formulier vindt u mijn opdrachtgevers die aansluiten bij het Basis Onderwijs…


    Diverse relevante opdrachtgevers
    Eco-Schools (als coach scholen helpen verduurzamen vanuit de leerlingen op BO en VO, duurzame educatie ontwikkelen)
    Fawaka (Duurzaamheid en ondernemerschap tijdens naschoolse opvang)
    NCMX (Plastic Soeplessen en verduurzamen voor buurtbewoners)
    Operatie Periscoop (gastlessen over zwerfafval in de buurt en de plastic soep)
    Plastic Soup Foundation (gastlessen ontwikkelen en geven over zwerfafval en de plastic soep op diverse scholen, BO en VO)
    SamSam kinderdagverblijf (gesprekken met peuters over duurzaamheid)
    Stichting de Schone Stad (gastlessen ontwikkelen en geven over zwerfafval en de plastic soep op diverse scholen, BO en VO)